
Andreja Kulunčić
Este artistă vizuală și locuiește la Zagreb. Practica sa artistică se bazează pe explorarea unor noi modele de sociabilitate și situații de comunicare, pe interesul pentru teme sociale, pe implicarea diferitelor categorii de public și pe colaborarea în proiecte colective. Își construiește propriile rețele interdisciplinare, privindu-și munca artistică drept cercetare, proces de cooperare și auto-organizare. Ea invită adesea publicul să participe activ la lucrare. Unele dintre temele frecvent abordate de Kulunčić sunt legăturile dintre economie, tranziție, feminism și rasism. Operând în zonele marginale ale opoziției și concentrându-și critica asupra valorilor centrale ale instituțiilor imaginare ale societăților și a diviziunilor condiționate de acestea, contribuția ei artistică extinde arta în a oferi un teren polemic pentru regândirea și dizolvarea anumitor relații și crearea altora noi.
Her work has been presented at major international exhibitions, such as Documenta11 (Kassel); Manifesta 4 (Frankfurt/Main); 8. Istanbul Biennial; Liverpool Biennial 04; 10. Triennale-India (New Delhi). At collective shows in museums, including Whitney Museum of American Art (New York); PS1 (New York); Museo Universitario Arte Contemporáneo – MUAC (Mexico City); Palais de Tokyo (Paris); Museum of Modern Art in Saint-Etienne, etc. At solo shows, including Museo Universitario Arte Contemporáneo – MUAC (Mexico City); Jorge B. Vargas Museum (Manila); Modern Gallery (Podgorica); Museo Madre (Napoli); Museum of Modern and Contemporary Art in Rijeka.
Website: www.andreja.info
Artist: Andreja Kulunčić
Curators: Irena Bekic, Anca Mihuleț
17.12.2024-31.01.2025
ARAC, Anca Poterașu Gallery
Strada Popa Soare 26
Expoziția You Betrayed the Party Just When You Should Have Helped It face parte din proiectul „In(Visible) Traces. Artistic Memories of the Cold War”, inițiat de Documenta, Zagreb, și organizat împreună cu Asociația Română pentru Artă Contemporană, București; Blockfrei, Viena și Memorialul Bautzner Straße, Dresda, cu sprijinul Uniunii Europene. Proiectul își propune să implice artiști, cercetători, educatori, factori de decizie și cetățeni în reflecția, păstrarea și discutarea patrimoniului cultural european, cu accent pe siturile istorice din perioada Războiului Rece care au fost uitate.
Prin intervenții artistice spațiale la siturile Goli Otok și Sveti Grgur, expoziții, publicații și o serie de ateliere, grupuri de lectură și discuții, proiectul deconstruiește amnezia deliberată legată de istoria femeilor de pe Goli Otok pentru a deschide un drum către memorie. În acest demers, se conturează o formă subversivă de comemorare – un anti-monument – care nu impune memoria, ci o caută în pătrunderea constant reînnoită a memoriilor disputate și a cunoștințelor și sentimentelor publicului larg.
The exhibition is conceived as a place of different flows. It becomes an island, an island ambience, a place of remembrance, an island simulacrum, a conduit for existence, a link between a past event and memory: a space for reflection and complementary thinking containing visual materials – drawings, photographs and objects – some of the outcomes of the artistic research; a site for the gestural interpretation of the daily tortures endured by the women on Goli Otok and Sveti Grgur in the form of a video installation; and a zone for participation, which includes making female figurines from clay.
The figurines are made by the visitors of the exhibition, during a series of organized workshops or simply as a natural expression of their feelings after visiting the exhibition. It aims to deliver ways of activating memory, while participatory threads are constantly reconfiguring the mechanisms of understanding a marginal historical phenomenon.






The exhibition of Andreja Kulunčić “You Betrayed the Party Just When You Should Have Helped It” is a part of the project (In)Visible Traces. Artistic Memories of the Cold War, initiated by Documenta in Zagreb and organized together with the Romanian Association for Contemporary Art, Bucharest; Blockfrei, Vienna and The Bautzner Straße Dresden Memorial, Dresden.
The project is funded by the European Union. Views and opinions expressed are however those of the author(s) only and do not necessarily reflect those of the European Union or the European Education and Culture Executive Agency (EACEA). Neither the European Union nor EACEA can be held responsible for them.
More information on the website: Invisible traces artistic memories of the Cold War
Parteneri: Documenta Zagreb, Blockfrei Vienna, The Bautzner Straße Dresden Memorial
Local partners: LG Romania
Graphic design credit: Andrei Reg