Julie Crenn, curator

Julie Crenn (n. 1982) este istoric de artă, critic de artă (AICA) și curator independent. Din 2018, este curator asociat la Transpalette – Centrul de Artă Contemporană din Bourges. În 2005, a obținut un master în istoria și critica artelor la Universitatea Rennes 2, cu o disertație despre arta Frida Kahlo. Urmând cercetările sale asupra practicilor feministe și decoloniale, a obținut un doctorat în Arte (istorie și teorie) la Université Michel de Montaigne, Bordeaux III. Teza sa reprezintă o reflecție asupra practicilor textile contemporane (din 1970 până în prezent). De atunci, desfășoară cercetări interdisciplinare asupra corpului, memoriei și activismului artistic.

Pe parcursul a două săptămâni, un grup de artiști — Morgane Denzler, Damien Rouxel, Delia Popa, Ioana Cîrlig, Andreea Medar și Ilie Mihali — au reactivat proiectul la Săcel (Maramureș, România), la invitația Ancăi Poterasu (ARAC). A fost un timp colectiv de reflecție, întâlniri, experimente artistice, discuții îndelungate și interogații asupra realităților agricole ale locului. Suntem profund conștienți de fragilitatea acestor practici agricole, încă bazate pe subzistența familială. Această fragilitate se află într-un contrast puternic cu intensitatea interdependenței dintre credință, viața rurală, meșteșuguri (în special ceramica, țesutul și broderia), tradiții, animale, râu și pădure. La Săcel, tot ceea ce ține de viața cotidiană și de ecosistemul său — vizibil și invizibil, uman și mai-mult-decât-uman — este profund interconectat. Astfel, Morgane Denzler și-a continuat reflecțiile asupra oieritului, lânii și relației dintre păstor, turmă și loc. Damien Rouxel a încercat să îmbine preocupări personale cu observațiile făcute în Maramureș despre tradiții și realități materiale. Ilie Mihali și-a dedicat timpul lucrului cu pământul și focul, realizând lucrări ceramice. Ioana Cîrlig s-a cufundat în dimensiunea vegetală a Săcelului. Delia Popa a imaginat legături între satul său (Crețești, regiunea Vidra) și Săcel, două sate vulnerabile. Andreea Medar și-a continuat cercetarea asupra unei memorii pe cale de dispariție; la Săcel, a observat dispariția obiceiurilor pastorale și a colaborat cu un olar și o cântăreață pentru a reînvia o memorie gestuală și muzicală.

Agir dans son lieu is a collective research and conversation project designed to make visible a set of choices that have major repercussions within the living world. To make visible those who act in their place as best they can. The works manifest the ways in which all bodies (human and more-than-human) are heavily affected by a system governed by the law of exploitation. Through their works and actions, the artists also demonstrate the places of resistance, the joyful perspectives in which everyone is engaged in their place.

(Julie Crenn, july 2025)

împreună cu Anca Poterașu, în timpul Rezidenței Artistice din 2025